Mikä päivä takana! Kaikki sujui ihan normaalisti siihen saakka, kunnes lounastauolla kollega sattui mainitsemaan, että hänen miehensä piti eilen matkustaa Addis Abebaan työmatkalle, mutta lentokentälle ehdittyään hänelle ilmoitettiin, että lentoyhtiö onkin vaihtanut lentoaikataulujaan, eikä enää lennäkään sinä päivänä, jolle hänellä oli liput. Verenpaine alkoi kohota välittömästi, ja pahaa aavistaen kysyin, etteihän kyseessä vain ollut Ethiopian Airlines, ja olihan se... (Juuri kun pääsin kehumasta kyseistä lentoyhtiötä)

 

Soitto lentoyhtiön Abujan toimistoon osoitti, että sen jälkeen kun hankimme liput Tansanian matkaa varten, on lentoyhtiö päättänyt muuttaa aikataulujaan, niin että he eivät enää lennäkään Abujasta Addisiin ti, to ja su, vaan ma, ke ja la. Meille ei vaan kukaan ollut vaivautunut ilmoittamaan asiasta!!!

 

Tätä seurasi joukko lähes paniikinomaisia puhelinkeskusteluja, ja mies meni lopulta lentoyhtiön toimistoon selvittämään asiaa paikan päälle. Toimistossa oli kuulemma aikamoinen kaaos, kun ilmeisesti muutamalle muullekin (lue: kaikille) asiakkaalle oli unohdettu ilmoittaa aikataulumuutoksesta.

 

Tilanne oli aika painajaismainen, kun yritimme sitten sumplia millä vaihtoehtoisilla lennoilla (esim. Lagosin kautta) voisimme päästä Tansaniaan ja takaisin, kun alkuperäinen suunnitelma oli karilla. Valittavissa tuntui olevan vain huonoja vaihtoehtoja, ja ongelma tuntui olevan ainoastaan meidän, eikä lentoyhtiö ollut kovin halukas tulemaan vastaan mitenkään, vaikka ongelma todellisuudessa oli vain ja ainoastaan heidän aiheuttamansa. Esimerkiksi jos olisimme päättäneet lentää Lagosin kautta (sieltä on päivittäiset lennot Addisiin), niin olisimme itse joutuneet maksamaan lennot Abujasta Lagosiin.

 

Lopulta päädyimme siihen ratkaisuun, että emme lähde seikkailemaan Lagosiin, vaan odotamme lauantain lentoa Abujasta Addisiin. Tämä tarkoittaa sitä, että saavumme Tansaniaan 2 vrk alkuperäisestä aikataulusta myöhässä. Tarkoittaa myös sitä, että jouduimme siirtämään safarin alkua, hotellivarauksia jne. Onneksi tämä järjestyi safariorganisaattorin kautta. Lisäksi joudumme nyt mennen tullen yöpymään Addis Abebassa, mikä on myös vaivalloista. Lentoyhtiö on luvannut maksaa hotellin siellä, mutta kieltäytyvät antamasta siitä mustaa valkoisella, mikä tarkoittaa yhtä kuin että maksamme itse. Selvittelemme yhä tätä asiaa.

 

Lomamme lyheni siis 2 vuorokaudella, sillä paluulento on samana päivänä kuin alunperinkin oli tarkoitus olla. Emme oikein pysty jatkamaan lomaa enää sieltä päästä, kun töihinkin pitäisi palata aikanaan. Harmittaa, mutta eihän sille voi mitään. Olemme päättäneet jättää Dar-es-Salaamin väliin ja matkustaa safarin jälkeen suoraan Zanzibarille.

 

En oikeasti voi käsittää miten tällaista voi tapahtua! Jos ei tämä asia olisi sattumalta tullut puheeksi tänään, niin olisimme menneet huomenna kimpsujen ja kampsujen kanssa lentokentälle, ja sittenhän vasta pettymys olisikin ollut karvas! Onni onnettomuudessa on siis se, että saimme tiedon tästä jo (!) tänään. Jos tästä muuta positiivista yrittää löytää, niin sitten se, että ehdin saada työ- ja muut asiat vähän paremmalle mallille ennen lähtöä ja pakkailla rauhassa. (Miksi sitä aina kuvittelee saavansa tehtyä kaikki rästihommat pois ennen lomaa...)