Ghanan matkasta on pitänyt kirjoittaa jo kauan, mutta jotenkin se on vaan jäänyt. Nyt pieni referaatti matkastamme. Etukäteen minua jännitti eniten itse matka: olisivatko lennot ajoissa, menisikö koneenvaihto ongelmitta, oltaisiinko meitä perillä vastassa niin kuin sovittu jne. Olen tietysti sen verran matkustellut että normaalisti tällaisten asioiden ei pitäisi hermostuttaa, mutta täällä Nigeriassa kaikki on toisin. Täällä expat-piireissä on herättänyt jonkin verran hämmennystä varsinkin se, että nykyään Lagosissa joutuu koneenvaihdon yhteydessä siirtymään kotimaanterminaalista ulkomaanterminaaliin. Kukaan ei oikein ole tiennyt kuinka tämä onnistuu sujuvasti, turvallisesti ja vieläpä edullisesti. Huolemme oli kuitenkin turha, ja lentoyhtiö (meillä oli siis saman yhtiön jatkolento) oli järjestänyt ilmaisen bussikuljetuksen terminaalista toiseen, ja koko homma sujui loistavasti ja kitkattomasti sekä meno- että paluumatkalla. Harvinaisen hyvää palvelua!<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Accrassa meitä oltiin kentällä vastassa, ja ainoa mikä matkalla meni pieleen, oli se että lentokoneessa Lagosista Accraan oli kauhean kylmä, eikä minulla tietenkään ollut tarpeeksi lämmintä vaatetta mukana. Niinpä vilustuin, ja sitten niiskutin ja röhin koko loman ajan ja pari viikkoa senkin jälkeen. Mistään vakavammasta ei onneksi ollut kysymys, eikä lomakaan pienestä flunssasta mennyt pilalle.

Saavuimme Accraan perjantai-iltana, ja meille sattui hyvä tuuri, sillä kuukauden viimeisenä perjantaina hotellimme sisäpihalla järjestetään live-konsertteja. Istuimme sitten siellä ja nautimme elävästä musiikista ja leppeästä illasta. Seuraavana päivänä kiertelimme Accraa. Vaikutti mukavalta kaupungilta, ja minäkin ehdin saada hiukan paremman kuva paikasta kuin vuosi sitten konferenssimatkalla. Toisaalta oli vähän leuhka olo, kun voin kehuskella miehelle jo tuntevani vähän paikkoja ja toimia pikkuisen oppaanakin.

Lauantai-iltapäivänä jatkoimme matkaa Elminaan, joka on pieni kaupunki n. 3 tunnin ajomatkan päässä Accrasta. Siellä hotellimme oli Coconut Grove Beach Resort, nimensä mukaisesti meren rannalla. Siellä vietimme sitten 3 pv, aurinkoa ottaen ja pulikoiden (lähinnä uima-altaassa, koska meressä oli iso aallokko). Ehdimme myös parille retkelle lähiseudulle ja yhtenä päivänä kävelimme muutaman kilometrin matkan Elminan keskustaan.

Ensimmäinen retkikohteemme oli Elminan linnoitus, joka on kai portugalilaisten sinne kauan sitten rakentama linnoitus. Se oli alunperin rakennettu kaupankäyntiä varten (aseita ja alkoholia vaihdettiin kultaan) mutta pian eurooppalaiset keksivät parempaa kauppatavaraa, ja linnoitus muuttui orjien säilytyspaikaksi. Orjat sullottiin vankityrmiin ankeisiin oloihin odottamaan kuljetusta Atlantin yli. Monet sairastuivat ja kuolivat heikkoihin oloihin jo linnoituksessa, ja vielä useammat menehtyivät laivamatkan aikana. En tiedä oliko opastetun kierroksen tarkoituksena antaa kollektiivinen huono omatunto, niin että opas saisi kierroksen päätteeksi runsaammat tipit, mutta pistihän se tietysti miettimään. (Muistattehan muuten että Afrikan Tähti-pelissä Slave Coast ja Gold Coast ovat juuri näillä nurkilla.)

Toisena päivänä suuntasimme läheiseen kansallispuistoon, jonka vetonaulana oli Canopy Walk, seitsemästä köysi/riippusillasta koostuva reitti. Reitti kulki sademetsän keskellä, ja sillat oli kiinnitetty kulkevaksi suuresta puusta toiseen. Korkeimmillaan kävelimme jopa 45 m maanpinnan yläpuolella, tuuhea sademetsä allamme. En kyllä onnistunut oikein nauttimaan maisemista, lievästi korkean paikan kammoisena jännitti sen verran. Pahinta oli se, että kun sillalla oli useampi henkilö yhtäaikaa, niin muiden ihmisten liike heilutti siltaa ikävästi. Joidenkin mielestä se oli vain hauskaa, ja he heiluttivat siltaa tahallaan, mikä sai minut haukkomaan henkeä ja tiukentamaan otetta köysistä. Ihan hauska kokemus kuitenkin!

Siinä lyhyesti pääkohdat lomaltamme. Seuraava hengähdystauko on luvassa jouluna, mutta silloin emme aio matkustaa minnekään Nigerian ulkopuolelle, vaan sen sijaan luvassa on vieraita Suomesta! Haaveilemme kyllä pienestä lomamatkasta jonnekinpäin Afrikkaa vielä ensi keväänä mutta saapa nähdä...