Vaikka monet asiat muuten alkavat olla kohdallaan, niin liikkuminen on yhäkin hankalaa. Emme ole vielä ostaneet autoa, ja se rajoittaa kyllä elämää jonkun verran. Meillä on tosin nyt miehen työpaikan kautta hommattu vakitaksi, joka ajaa meidät töihin ja sieltä kotiin, ja lisäksi tarvittavia muita matkoja. Siltikin tuntuu että on vähän niinkuin vangittu compoundiin. Varsinkin iltaisin ja viikonloppuisin tuntuu vähän ikävältä ”vaivata” tätä kuskiamme, ja useaan otteeseen olemme joutuneet kyselemään kyytiä myös tutuilta. Tämä liikkumisongelma onkin tällä hetkellä ehkä arjen suurin hankaluus, kun monet muut asiat alkavat jo sujua.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Olemmekin alkaneet katsella automarkkinoita. Sitten kun auto on hankittu, pitää myös päättää se, palkkaammeko autonkuljettajan vai ajammeko itse. Liikenne ei täällä ole kovin ruuhkaista (paitsi perjantai-iltapäivisin kun muslimiväestö menee moskeijaan), ja kuten sanottu, tiet ovat monikaistaisia ja hyvässä kunnossa. Mutta autot ajavat kovaa, eikä juuri missään risteyksissä ole liikennevaloja. Tai jos onkin, niin ne eivät puolinakaan aikoina ole toiminnassa. En oikein ole saanut selville, millä periaatteella määräytyy kuka ajaa ensin. Paikallisilla kuskeilla on huonot ajotaidot, eivätkä he välttämättä ole suorittaneet ajokorttiakaan, koska sen saa täällä kuulemma helposti ostettua.

 

Liikennepoliiseilla olisi muutenkin töitä täällä, sillä täällä näkee paljon sellaista, mikä Euroopassa ei tulisi kysymykseenkään. Esimerkiksi kuorma-autojen lavoilla saattaa istuskella vaikka kymmenkunta matkustajaa, jotka äkkipysäyksen sattuessa lentäisivät kyydistä kuin leppäkeihäät. Mopojen ja mopotaksien kuskeilla ja matkustajilla ei ole läheskään aina kypärää, ja mopon kyydissä saattaa olla kaksikin ihmistä kuskin lisäksi. Autoilijat saattavat ruuhka-aikaan koukata jalkakäytävän kautta oikaistakseen. Niiden harvojen jalkakäytävien siis. Jalkakäytäviä ei nimittäin juuri ole, ja jalankulkijat kulkevat pitkin tienvarsia, mikä on varsinkin pimeällä hengenvaarallista. Katuvaloja on nimittäin vain hyvin harvalla tiellä.

 

Täällä on myös hyvin harvoja opasteita, joten pitää tuntea tie tai olla kartta mukana tietääkseen minne ajaa. Taksikuskit tuntevat huonosti kaupunkia, joten hekään eivät välttämättä osoitteen perusteella tiedä minne ajaa, eivätkä he myöskään käytä karttaa. Pariin otteeseen olemme joutuneet kurjaan tilanteeseen, kun olemme tilanneet muun kuin vakikuskimme hakemaan meidät kotoa. Taksit eivät nimittäin onnistu löytämään tätä compoundiamme sitten millään. Viimeksi nyt viikonloppuna sattui niin, että olimme jo puolen tunnin ajan yrittäneet neuvoa taksikuskia puhelimitse, miten hän löytäisi perille. Sitten tuli jo pimeää eikä kuskia vain näkynyt. Lopulta menimme portille odottelemaan, ja porttivahti tarjoutui sitten neuvomaan kuskia. Hän sitten nigerialaiseen tapaan huuti puhelimeen epäselvää englantia, ja kaksi minuuttia myöhemmin taksikuski saapui! En käsitä miksi hän ei meidän ohjeillamme osannut perille...

 

Kun ensimmäistä kertaa olimme tämän vakikuskimme kyydissä, niin ihmettelin vähän hänen autonsa kuntoa. Hänen autonsa on todellakin parhaat päivänsä nähnyt, eikä sellaisella takuulla saisi Suomessa edes ajaa. Sen jälkeen kun olen saanut vähän enemmän kokemusta takseista, olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, että vakikuskimme auto on ihan loistava. Onhan siinä sentään toimivat turvavyöt, hyvät valot, ovet saa laitettua lukkoon ja auto on myös melko puhdas. Jos vielä tuulilasinpyyhkijät saisi kuntoon, niin autossa ei olisi kertakaikkiaan mitään vikaa. Muiden taksien kyydissä olen kokenut joitakin epämiellyttäviä tilanteita. Yhden taksin turvavyö esimerkiksi jätti paitaani ruskean likaraidan. Toisen kerran taksi sammui risteykseen. Kuski kävi hakkaamassa jotain konepellin alla, ja sitten jatkettiin matkaa.

 

Kun nämä ”taksit” siis ovat tuossa kunnossa, niin oman, vähän hyväkuntoisemman auton hankkiminen lisäisi ehkä myös liikenneturvallisuutta. Jotkut expatit täällä ajavat nelivedoilla, mutta niin ison auton hankkiminen ei tieverkoston puolesta ole mitenkään välttämätöntä, ehkä turvallisuuden vuoksi pikemminkin jos sattuu törmäämään. Me olemme kyllä ajatelleet pienemmän auton hankkimista.